Friday, July 8, 2011

THANK YOU

Terima kasih , thank you , syukran , gamsahabnida , arigato , khobkhun kah , smua tu xcukup utk gambarkan betapa aku beterima kasih pada mereka . 


oke , aku ngaku mula2 memang aku berat hati nk join program ni . tapi taktaw napa , aku still join jugak program ni . 5 hari di lumut betul2 menguji ketahanan mental dan fizikal aku . aku sniri xcaya yg aku bole bwat something that beyond my limit . sapa yg sangka diri dia bole bekayak sepanjang 39km , duduk dlm kayak tu selama 10jam . bila fikir2 balik , mnda tu mcm mustahil . tapi bila aku dah lalui sniri , aku dah faham . takda apa yg mustahil dlm dunia ni selagi kita tak cuba , kan ?

selesai aktiviti fizikal , ada plak aktiviti kendiri . kali ni , program ni dekat langkawi . aku bukan nk ckp pasal makan 5-6 kali sehari , tido mlm aircond , bgn pagi mndi air panas , shopping coklat beribu riban atau apa2 la yg sewaktu dgn nya . apa yg aku nk kongsi kt sini , nilai yg aku dpt sepanjang program ni .

dlm bnyk2 aktiviti , satu ja yg aku nk sentuh sebab mnda ni yg paling beri kesan dlm diri aku 
communication skill . mnda yg paling penting aku rasa dlm hidup ni . serious ckp , aku sgt lemah utk communicate ngan org . apatah lagi utk becakap depan org rmai . disebabkan kelemahan aku utk berinteraksi dgn org rmai , aku rasa seolah olah aku disisihkan . aku takda keyakinan utk tegur org yg baru aku kenal .

and , bila tiba ja aktiviti public speaking , ahli kumpulan aku sepakat utk pilih aku ngan 2 lagi kwn aku utk ckp tentang tajuk yg dah dipilih . bila tiba ja masa aku utk berucap , aku pun ckp ja la apa yg dah di plan . nak taw apa jadi ? aku rasa aku sniri pun tak phm apa yg aku ckp . tah2 , aku ckp lebih dari bahasa siam . and , after that moment , aku rasa malu sgt2 dgn diri aku . aku rasa mcm smua org kt situ pandang aku pelik . situasi dia sama ja mcm kwn2 Harry Potter tgk dia pelik  bila dia bole ckp bahasa Parsletounge . mcm tu la aku rasa . aku rasa sgt kagum bila tgk kwn2 yg lain dgn yakinnya becakap depan org rmai . aku nk sgt jadi mcm tuu .
salah sorang dari penceramah jemputan ada cerita yg before dia jadi penceramah , dia pernah mengalami situasi di mna bila dia berucap , dia rasa mcm berada di awangan dan smua org di depan dia nmpak kabur . yes , mcm tu la ku rasa .
and , start dari mlm tu , aku rasa aku perlu berubah . bukan utk sapa2 , tapi utk diri sendiri .

thank you usm , sebab sudi anjurkan program yg sgt2 beharga aku rasa utk aku dan kwn2 . program yg paling beri impak besar dlm diri aku .
InsyaAllah , aku akan pastikan , lepas ni aku tak lagi takut utk berucap depan org ramai :) 

p/s : rugi la sapa yg xjoin Pimpin Sisiwa Lanjutan :D 

No comments:

Post a Comment