Monday, February 28, 2011

RENUNG SEJENAK

entry ni takda apa2 mksud . sja nk luahkan segala yg tependam . so , kpd pembaca smua anda dinasihatkan utk membuang smua prasaan yg 'prasan' dan yg sewaktu dgnnya apabila mmbca entry ni .
i'm the owner here . so , aku ja yg tw sapa yg aku mksudkan kt sini . xyah nk pening2 kepala fikir sapa yg aku mksudkan . sekian .


sedia , MULA !


kdg2 susah kita nk ramal sikap org . kdg2 nmpk muka baek gila , hakikatnya , prangai mcm biskut lemau . ada yg muka muka mcm 'my wife is a gangster' tapi hati baek gila . dlm kes ceni , sapa yg harus dipesalahkan ?<da mcm pidato da ni>


penah xjumpa org mcm ni ? 
kalo ngan kita<girls> , nk jeling pun xmw . tu belum lagi kalo kita nk mnx tolong ngan dia . tapi , kalo ngan jantina yg belawanan ngan dia , bukan main lagi . x mnx tolong pun dia nk tolong . kalo ngan kita , smua mnda dia arah2 . kna bwat sniri . kalo yg jantina lain tu , dia sengkang mata , mata bengkak2 pun takpa dia tlg bwatkan . pelik btol aku . perlu ka mcm tu ? kalo kita xbwat keja , dia nmpk sgt . tapi kalo jntina lain xbwat , dia bwat xnmpak ja . apa smua ni .. 


yg mcm ni ?
kalo nk becerita , smua yg gempak jaa . smua mnda , dia ja yg hebat . xbole kalah ngan org laen . kalo org cita hebat , dia nk yg lagi hebat . kalo dia hebat pn , xperlu kot nk riak . smpai org label dia prasan . besederhana dlm smua mnda kan lagi bagus . mna tw ada org laen yg lagi hebat , tp dia pendam ja sebab dgr cita 'org laen' tu yg knon2 nya lagi bagus .
tak ka 'org laen' tu temalu kalo dia tw org yg tgh dgr cerita dia tu lagi bagus . msa tu baru nk tesipu sipu .


yg ni plak ?
kalo depan A ni , bukan maen lagi . puji melambung smpai langit ke 7 . tapi kt blkg ckp2 buruk2 psal dia . perlu ka mcm tu ? pada aku , kalo xsuka dia , xperlu nk baek2 , puji2 depan dia . bwat apa nak hipokrit ? aku cm xpaham gak la . just act naturally dah la kalo korang xsuka dia . xyah nk puji dia , then kt blkg ckp laen plak . 


hidup ni , kita kna pndai tentukan . sebab , ni hidup kita . oke , aku admit , xsmua org suka kita temasuk la aku sniri .
baek mcm mna kita , mesti ada gak org yg xsuka ngan kita . so , kta kna tegas . jgn bg org pijak kepala kita . kita kna pndai bezakan , mna satu org mnx tlg , mna satu org ambek kesempatan , mna satu org yg nk buli kta dan yg seangkatan dgnnya .


let me ask smething , perlu ka jaga hati org yg xpenah fikir hati kita ?
for me , XPERLU . for what ? takda guna kita menangis sorg2 sebab nk jga hati org lain dlm msa yg sma org tu besuka ria n xpenah pkir lgsung apa yg kita rsa .
aku sndri da fikir , aku xbole dah nk begantung kt org lain . kna bepijak atas kaki sniri , atas bumi yg nyata .
next , perlu ka hipokrit ?
i gonna say , NO . utk apa ? kalo dah xsuka , bwat cara xsuka . oke la , kalo memang nk sgt jaga hati , layan ja la org tu biasa2 ja . xyah nk over sgt la . x untung apa pn .
lagi satu , patut x kalo smua yg kita ckp ja yg btul ? 
XPATUT . belajar terima pendapat org laen . xsmua pndapat kita tu menyenangkan hati smua org . kita ja kot yg prasan org terima pndpt kita tapi pda hakikatnya x .


aku sniri penah rsa , mcm org xsuka aku . org xkn sedar pn aku ada ka takda . org just perlu aku bila ada yg dorang perlukan dari aku . sebab , aku rsa , i'm not good in everything . tapi takpa , aku da xkesah smua tu . sebab , even aku ckp ceni , ada ka org kesah . lagi satu , ckp2 ceni just emosi kita jaa . so , hidup aku , biar aku tentukan n let me follow the flows .
p/s : pda org2 kt luar sna , hentikan sikap suka menyakitkan hati org laen sebab mnda tu takda faedah pn . tambah musuh ada la .


segala yg di atas , sekadar peringatan pada kwn2 dan aku sndiri . xsmua mnda yg kita bwat org suka . mcm mna kita ada rsa xpuas hati kt org , mcm tu jugak org laen rsa . lumrah hidup kan . what we give , we get it back . so , renung renungkan dan selamat beramal :)




jgn jadi ceni .
talam dua muka .


live happily till die .





<AYA>

No comments:

Post a Comment